Adakah Anda Gunakan Probiotik Untuk Merawat Gejala Colitis?

Adakah Anda Gunakan Probiotik Untuk Merawat Gejala Colitis?

Baru-baru ini terdapat minat yang lebih besar dalam peranan yang probiotik boleh mempunyai bukan hanya untuk mengekalkan kesihatan usus tetapi sebagai kaedah yang berkesan untuk mengurangkan gejala pelbagai penyakit yang berkaitan dengan usus. Terdapat kini perlu menjadi kesedaran yang lebih tinggi dari apa yang mereka berpotensi boleh menawarkan untuk mereka yang mengalami mengalami tanda-tanda radang usus besar.

Tetapi pertama, persoalan apakah probiotik perlu bertanya. Untuk berfungsi dengan cekap sistem pencernaan, bahagian-bahagian badan yang sedang dari perut yang lebih rendah melalui kedua-dua usus kecil dan besar, tidak memerlukan untuk menjadi tentera yang besar bakteria yang dinamakan probiotik. Bakteria ini, yang berlaku secara semula jadi, adalah penting dalam proses pemecahan makanan yang dimakan ditambah mereka juga membantu dalam proses penyerapan nutrien. A kolon yang sihat perlu mengandungi sekurang-kurangnya 85 peratus bakteria baik dengan selebihnya terdiri daripada bakteria tidak baik.

Peranan penting lain yang diambil termasuk pengeluaran vitamin dan nutrien yang diperlukan oleh badan yang sihat dan peneutralan toksin. Mereka dijumpai di dinding usus dan peranan mereka adalah untuk melindungi lapisan dan membantu dalam mengekalkan sistem imun yang sihat. Kerana kekuatan mereka, mereka dapat memastikan bahawa bakteria asing yang boleh memasuki usus seperti salmonella tidak mampu untuk mendapatkan memegang.

Colitis berlaku apabila keradangan dikesan dalam dinding usus besar dan, semasa aktif, keradangan ini mewujudkan luka yang terdedah. Pada waktu kini terdapat menggalakkan perdebatan mengenai peranan bakteria dalam usus dan kesannya terhadap menekan berlakunya radang usus besar. Dan ini telah membawa kepada persoalan yang dibangkitkan mengenai hubungan probiotik dan kolitis dan sama ada mereka boleh mempunyai kesan yang positif dalam mengurangkan gejala kolitis bukan sahaja aktif tetapi untuk mengekalkan kesihatan yang baik dalam mereka yang menghidap radang usus dan mengurangkan peluang berulang berlaku. Pada masa ini, ia mengakui bahawa kesan positif daripada mengambil kursus yang dikhaskan untuk mereka yang menikmati kesihatan usus yang normal dan lebih banyak ujian diperlukan jika hasil yang menggalakkan boleh ditiru bagi mereka dengan kolitis.

Ia adalah penting bagi mereka yang telah didiagnosis dengan kolitis untuk menjadikan diri mereka menyedari perkembangan yang akan membawa kelegaan dan penggunaan probiotik untuk mencuba dan menangani kesan gejala kolitis pastinya mewujudkan beberapa penemuan menggalakkan. Tetapi dengan apa-apa perubatan, ia adalah amat penting bahawa doktor perlu dirujuk sebelum memperkenalkan probiotik ke dalam diet.

Ia adalah mudah untuk membeli pelbagai bentuk termasuk "hidup" di tempat-tempat seperti pasar raya, dan ia adalah menarik untuk hanya membeli beberapa untuk cuba mereka, tetapi ia adalah penting untuk menentang ini oleh mereka yang mengalami gejala kolitis. Apabila ini telah dibincangkan dengan doktor, maka yang boleh menjadi masa untuk mencuba uji kaji sedikit diri sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar