Rekahan dubur - Punca dan Rawatan

Rekahan dubur - Punca dan Rawatan

Para remaja dan mereka yang pertengahan umur telah dilihat mengalami rekahan dubur lebih. Rekahan dubur adalah air mata atau ulser yang kecil dan terletak di kawasan dubur yang akhir rektum. Terdapat beberapa tanda-tanda untuk melihat keluar untuk termasuk darah berwarna merah terang pada najis dan kesakitan semasa membuang air besar di kawasan dubur.

An anoscope ialah merangka khas yang digunakan untuk mendiagnosis masalah ini dalam peperiksaan rektum. Ia adalah sangat penting untuk mengetahui dengan pasti bahawa rekahan dubur hadir bagi merawat masalah yang betul. Terdapat rekahan yang tidak menyebabkan pendarahan dan mereka dipanggil rekahan kering.

Punca utama rekahan dubur adalah sembelit, melahirkan anak, dan buasir. Terdapat banyak sebab-sebab lain. Apabila usus yang terlalu keras dan orang menggunakan kekerasan untuk melepaskan diri, ini akan meletakkan tekanan pada kawasan dubur dan akan ada air mata itu rekahan. Sembelit boleh disebabkan oleh banyak perkara dan sebab atas adalah amalan pemakanan yang tidak atau kurang air.

Semasa melahirkan anak, kawasan dubur terletak rapat dengan saluran kelahiran dan ketegangan yang mampu mengekalkan air mata dalam bentuk rekahan dan ini adalah sangat umum. Juga, buasir atau buasir yang saluran darah membesar dalam dubur akan menyebabkan tekanan dan cara lagi pave untuk ulser atau rekahan.

Keadaan ini boleh menjadi sangat menyakitkan dan adalah penting untuk mendapatkan bantuan. Masalah ini tidak membawa maut dan ada rawatan boleh didapati secara meluas untuk menguruskan keadaan itu dengan sewajarnya.

Bagi kes ringan atau teruk, ubat-ubat yang mudah boleh pergi jauh untuk mengurangkan kesakitan dan menghapuskan terkoyak. Berikut adalah campur tangan yang disyorkan.

o mandi panas yang juga dikenali sebagai mandi sitz
o Makan lebih banyak serat untuk memastikan najis yang cukup lembut untuk mengelakkan ketegangan
o Permohonan suppositories atau busa dan juga hydrocortisone; steroid.
o Penggunaan zink oksida
o Permohonan jeli petroleum
o Penggunaan anestetik topikal untuk menghilangkan kesakitan

Bagi kes-kes kronik rekahan dubur, terdapat pilihan pembedahan untuk merawat keadaan sekali dan untuk semua.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar