Pengenalan kepada Ayurveda

Pengenalan kepada Ayurveda

Ayurveda adalah perubatan India dan kehidupan sistem tradisional yang dipercayai berusia lebih daripada 5000 tahun. Ia diwujudkan dan dibangunkan oleh Rishi atau bijaksana dalam tempoh beberapa abad melalui pemerhatian, ujian, perbincangan, dan meditasi. Rupa-rupanya, Rishi ini digunakan untuk memenuhi, nota pertukaran, jadi bahawa seseorang itu boleh membina kerja-kerja lain, analog kuno sistem paten. Untuk sekurang-kurangnya beberapa ribu tahun, badan pengetahuan disampaikan secara lisan, dari guru kepada murid. Sekitar tempoh Abad ke-5 SM, ia telah diturunkan dalam bahasa Sanskrit, bahasa kuno India.

Manual Ayurveda adalah berdasarkan Atharva veda, teks kuno India yang kononnya ditulis pada 1500 SM, dan ditulis oleh tiga bijaksana: Charaka, Sushruta, dan Vagbhatta. Panduan tersebut memberikan butiran terperinci mengenai pelbagai amalan Ayuvedic. Charaka menulis lebih daripada 500 ubat dan Sushruta disenaraikan ubatan berasaskan lebih daripada 700 loji. Selepas ia telah didokumenkan, Ayurveda berkembang selama beratus-ratus tahun selepas itu, dan telah digunakan oleh golongan kaya dan miskin sama-sama. Selepas membaca keseluruhan kesusasteraan pada Ayurveda, saya pasti anda akan bersetuju bahawa Rishi yang mengandung ia sangat pintar, bijak, dan sensitif, terutama kepada alam semula jadi. Cara yang mereka telah dikonsepkan tubuh manusia, dan semua makhluk hidup untuk perkara itu, dan kesederhanaan itu adalah bukti kebijaksanaan mereka. Idea mereka yang salah sama sekali harus menyerahkan diri kepada alam semula jadi dan hidup cara kita sepatutnya untuk hidup adalah bukti kebijaksanaan mereka. Dan pemerhatian yang amat minit bahawa mereka telah termasuk dalam Ayurveda adalah bukti kepekaan mereka.

Ayurveda adalah terdiri daripada dua perkataan: ayur bermakna kehidupan, dan veda bermakna pengetahuan. Jadi, anda boleh memikirkan Ayurveda sebagai "ilmu hidup" atau "sains kehidupan". Penekanan utama Ayurveda adalah kepada pencegahan penyakit. Dan di situlah ia berbeza dengan perubatan moden, di mana penekanan adalah untuk merawat penyakit.

Ayurveda juga meletakkan banyak penekanan kepada peremajaan badan kita, dan meningkatkan jangka hayat kami. Dan tujuan meningkatkan jangka hayat adalah supaya ia memberikan kita lebih banyak masa untuk melakukan perbuatan baik, berkongsi kebijaksanaan yang datang atau ideal harus datang dengan umur, dan meninggalkan dunia ini tempat yang lebih baik daripada kita diwarisi, dan tidak tepat kerana mempunyai liar seks pada usia 70. Tidak bahawa ada apa-apa yang salah dengan itu, tetapi saya tidak fikir itulah yang Rishi dilihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar