Kidney Stone Home Pemulihan dan Rawatan Asli

Kidney Stone Home Pemulihan dan Rawatan Asli

Buah pinggang kami kacang berbentuk terletak di bawah pinggang hati di sebelah kanan dan di bawah limpa di sebelah kiri. Mereka berada di kedua-dua belah bahagian belakang perut. Mereka adalah kira-kira 2.6 cm di tengah, 10 cm panjang dan 6 cm lebar. Mereka bertindak sebagai alat penapis di dalam badan kita dan mengeluarkan garam dan air ke dalam pundi kencing dan pengsan melalui uretra.

Tanda-tanda utama batu karang adalah sakit di bahagian perut, ureter, pundi kencing dan uretra. Gejala lain termasuk loya, muntah-muntah, berpeluh dan menggigil tetapi kadang-kadang mereka boleh dibentuk di dalam buah pinggang atau pundi kencing tanpa apa-apa gejala. Dalam artikel ini, anda akan mendapati beberapa garis panduan pemakanan yang mudah dan rawatan rumah yang akan membantu dalam rawatan batu karang.

Elakkan asparagus, kacang, kubis, kubis bunga, daging dan bawang. Pesakit perlu mengambil kalsium yang rendah dan diet fosfor. Apabila batu-batu adalah dengan kalsium dan magnesium, pesakit dinasihatkan mengambil tomato, lobak, labu, kacang hijau segar, anggur, betik dan nenas. Makanan untuk mengelakkan pada batu oxalate kalsium adalah badam beetroots, kubis, kacang, kentang, kacang soya, bayam dan lobak. Kacang buah pinggang adalah ubat semulajadi yang baik untuk batu. Diet rendah protein dengan banyak cecair dengan lebih daripada 3-4 liter berguna dalam merawat keadaan ini. Jus selasih suci dan madu bermanfaat dalam keadaan ini.

Rendam 250 gram gram kuda (kulthi) dalam tiga liter air pada waktu malam. Panaskan perlahan-lahan dalam keesokan harinya untuk sekurang-kurangnya 2-3 jam dan apabila satu liter dibiarkan, keluarkan dari api. Sekarang hangat 30-50 gram mentega (minyak sapi) dan menambah kepadanya. Juga menambah beberapa lada hitam (Kaali Mirch), garam hitam, biji jintan putih (jeera) dan kunyit (Haldi) dalam minyak sapi itu. Minum sup ini sekali pada waktu petang dan bukannya makan tengah hari. Sekurang-kurangnya minum 250 gram. Batu itu akan keluar dengan sendirinya dalam satu atau dua minggu selepas pecah menjadi kepingan. Minum sup ini setiap hari. Ia tidak mempunyai kesan sampingan. Jika selepas minum sup ini, anda tidak dapat mengawal rasa lapar anda, maka anda boleh mengambil satu roti gandum (capati).

Di dalam sebuah bekas kaca, rendam 20 gram gram kuda (kulthi) dalam 250 gram air pada waktu malam. Pada waktu pagi mencampurkannya dengan sudu plastik, dan minum dengan perut kosong. Sekarang tambah jumlah yang sama air di dalam gelas yang mengandungi gram kuda dan minum petang. Kemudian tambah jumlah yang sama air itu dan minum petang. Selepas meminum air tiga kali dicelup dalam gram kuda yang sama, tambah 20 gram biji benih gram kuda untuk hari esok. Minum air ini selama dua hingga tiga bulan dan batu buah pinggang anda akan larut dan keluar. Ayurveda menyokong kopi disediakan dengan lima gram Tribulus Terrestris (gokshura) dengan satu liter air masak ke liter satu perempat dan diberi dua kali sehari adalah baik untuk buah pinggang.

Sesetengah yogasanas bermanfaat dalam batu-batu untuk bantuan seperti uttanapadasana, pavanamuktasana, bhujangasana, danurasana kerana ia merangsang buah pinggang. Enema air dengan tab mandi panas pada 100 darjah F hingga 110 darjah F juga dinasihatkan. Kepala perlu disejukkan dengan pes yang diperbuat daripada gooseberry India. Anjuran Hot dilakukan pada buah pinggang untuk melegakan kesakitan dan penderitaan. Senaman yang kerap dan banyak pengambilan air adalah berguna dalam mengurangkan peluang pembentukan batu.

Penafian: pembaca artikel ini perlu menjalankan segala langkah berjaga-jaga ketika mengikuti arahan pada rawatan rumah dari artikel ini. Elakkan daripada menggunakan mana-mana produk atau bahan-bahan jika anda alah kepadanya. Tanggungjawab terletak dengan pembaca dan bukan dengan laman web atau penulis.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar